קהילה טיפולית למתבגרים​

קהילה טיפולית

היחידה עוסקת בטיפול ושיקום נפשי בקרב מתמודדים בגילאי 18-23 הסובלים מבעיות נפשיות ותפקודיות, בעלי מוטיבציה לטיפול ושיקום. במרבית המקרים, מדובר בצעירים לאחר אשפוז פסיכיאטרי הזקוקים לטיפול כוללני בשילוב מגורים. משך הטיפול והשיקום הוא כשלוש שנים. התוכנית הטיפולית-שיקומית מבוססת, תחילה, על השתלבות בקהילה טיפולית ייחודית בקבוצת גילאים הומוגנית, ולאחריה, יציאה לעצמאות, עם מעבר לדירות המשך והכשרה במסגרת תעסוקתית של מכון סאמיט. 


היחידה עוסקת בטיפול ושיקום נפשי בקרב מתמודדים בגילאי 18-23 הסובלים מבעיות נפשיות ותפקודיות, בעלי מוטיבציה לטיפול ושיקום. במרבית המקרים, מדובר בצעירים לאחר אשפוז פסיכיאטרי הזקוקים לטיפול כוללני בשילוב מגורים. משך הטיפול והשיקום הוא כשלוש שנים.

התוכנית הטיפולית-שיקומית מבוססת, תחילה, על השתלבות בקהילה טיפולית ייחודית בקבוצת גילאים הומוגנית, ולאחריה, יציאה לעצמאות, עם מעבר לדירות המשך והכשרה במסגרת תעסוקתית של מכון סאמיט. בעוד המסגרת הראשונית פועלת בצורה המזכירה הוסטל כוללני והשלב השלישי מזכיר דירת לוויין של הוסטל, הרי שהשלב השני הוא שלב ביניים המהווה שלב מעבר מהליווי המתוגבר לעצמאות רבה יותר. מתוגבר. באופן כללי משלב לשלב, ניכרת עלייה משמעותית ברמת העצמאות של המשתקמים בכל התחומים, לרבות בחיי היומיום, בתחום החברתי ובתחום התעסוקתי.

צוות היחידה כולל הנהלה, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, דיאטנית ומדריכים.

הקהילה ממוקמת בירושלים בבניין מגורים, והיא כוללת דירות מטופלים, חדר אוכל, מועדון, חדרי טיפול, חדר כושר ומשרדים.

קהילת המשתקמים

מכון סאמיט מעניק לקהילת המשתקמים המתבגרים טיפולים פסיכולוגיים וחברתיים. המשתקמים מסתייעים בשני מפגשים שבועיים עם פסיכולוג קבוע, המלווה אותם בכל השלבים ומנהל עבורם ועימם את התוכנית השיקומית. לצידם, נסבים הטיפולים החברתיים סביב כל תחומי החיים.

התנהלות הקהילה השיקומית דומה להוסטל כוללני, עם זאת היחודיות שלה היא בכך שהקהילה מנוהלת על ידי ועדות הכוללות אנשי צוות לצד המטופלים עצמם, כדוגמת ועד מרכזי, תחזוקה, גזברות, תרבות ועוד. אנשי הצוות מכנסים את כלל הקהילה מספר פעמים בשבוע למפגש אינטגרטיבי הבוחן היבטים שונים בחיי הקהילה, מבחינה תפקודית, אישית וקבוצתית. יצוין, כי השימוש בקבוצה ככלי טיפולי מודגש מאוד בחיי היומיום, במטרה להקל על התמודדויות שונות, כדוגמת קשיי קליטה או פרידה.

דירות המשך

דירות ההמשך הן, למעשה, קהילות טיפוליות הממוקמות בירושלים, בהן מופעלת תוכנית מדורגת לחיזוק ולרכישת עצמאות ואחריות. הצוות המנהל מאציל סמכויות רבות על המטופלים ומעודדם ליטול חלק במגוון פעילויות במסגרות חברתיות בירושלים. המשתקמים מקיימים קשר ישיר עם הקהילה הטיפולית במכלול טיפולי פסיכותרפיה, שיקום תעסוקתי, חוגים ופעילויות חברתיות.

קשר עם המשפחות

אנחנו מאמינים בקהילה טיפולית פתוחה, שאיננה מסגרת טוטאלית. המשתקמים נוסעים לבית ההורים מדי שבועיים. מפגשי צוות אישיים עם ההורים, מתקיימים בנוכחות המשתקמים. התדירות נקבעת לפי צורך ותיאום מראש. המפגשים מתקיימים בכל מקרה הן בשלבי הכניסה והן במעברים השונים.

תנאי קבלה:

  1. מוכנות להשתלב בשיקום פסיכולוגי וחברתי ומוטיבציה התחלתית סבירה.
  2. המשתקם איננו משתמש בסמים ו/או באלכוהול.
  3. רמה סבירה של שליטה עצמית בהתנהגות הרסנית.
  4. רמת אינטליגנציה מממוצע נמוך ומעלה.
  5. לפונה חייבת להיות קצבת נכות של 40% ומעלה. מועמדים ללא קיצבה ואלה המתקרבים לגיל 18 מחויבים להתחיל בתהליכים עם המוסד לביטוח לאומי, בטרם הפנייה למכון.

התוכנית השיקומית ממומנת ברובה על ידי משרד הבריאות (סל שיקום). כל משתקם משתתף, מתוך סכום קיצבת הנכות שלו, בעלות המחיה ושכר דירה, והכל לפי הסכומים הנקבעים על ידי משרד הבריאות, מעת לעת.

אופני הפנייה וקבלה

הפונה/המפנה שולח למכון סאמיט סיכום מחלה מאשפוז ו/או מטיפול אחר ודוח סוציאלי.

לאחר מיון ראשוני, מתקיים ראיון ראשון. מועמדים הנמצאים מתאימים מופנים לראיון שני ביחידה.  בראיון נבדקת, בעיקר, מוטיבציה התחלתית לעבודה טיפולית, לשינוי ושיקום. עמדת המשפחה חשובה לשם הצלחת הטיפול, לפיכך, נבדקת נכונותה להעניק גיבוי למטופל ולשיתוף פעולה עם המסגרת.

ההחלטות וההמלצות לקבלה נמסרות למועמדים עצמם, למשפחתם, לגורם המפנה ולגורם אחראי במשרד הבריאות המאשר את הקבלה ליחידה.

לאחר אישור הקבלה על ידי משרד הבריאות, ולפני שהמטופל מגיע ליחידה, נקבע עבורו יום הכוון. זהו יום שהייה במרכז השיקום ובקהילה הטיפולית, המאפשר למועמדים להתרשם מן המסגרת, תוך השתתפות פעילה, ולשקול מחדש את רצונם להגיע ליחידה.

תהליך קבלה: שליחת מסמכים מתאימים למזכירות דרך המייל-  tali@summit.org.il

  • מסמכים רפואיים – מכתב מפסיכיאטר, אבחנה, תרופות, היסטוריה של אשפוזים/טיפולים.
  • מכתב מהמועמד/ת המפרט לאחר קריאה של התכנית באתר, מהן הסיבות בגללן
    מעונין להשתלב בקהילה, מכתב מגורמים מלווים (מטפלים/מתאמי טיפול) ודרכי
    התקשרות.
  • אישור על סעיפי נכות מבט"ל + אישור סל שיקום.
  • צילום תעודת זהות.

כתובת קהילת המתבגרים –  רח' הרצוג 39, ירושלים

כתובת מייל למשלוח מסמכים- tali@summit.org.il

מייל היחידה- mitbagrim@summit.org.il

מנהל היחידה- איתן גפן

טלפון: 02-6362368 מספר פקס: 02-5670545

שאלות ותשובות

שאלות שחשוב לשאול.

שאלות נוספות?

אנא מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

אומנה לילדים בסיכון

טיפול ושיקום לנפגעי נפש

מרכז הורים למתבגרים

דילוג לתוכן