תכנית והרשמה ליום עיון 2018

 

9:30 – 8:45                 התכנסות וכיבוד קל.

9:40 – 9:30                  דברי פתיחה  – יוני בוגט, מנכ"ל מכון סאמיט.

10:30 – 9:40                "המקרה הטראגי של פאתון" - על פרידה וחניכה

 

שמואל ברנשטיין - פסיכולוג קליני-מדריך פסיכואנליטיקן בפסיכולוגיה אנליטית (ק.ג.יונג),יו״ר החברה הישראלית לפסיכולוגיה אנליטית בעבר, מנהל היחידה למתבגרים במכון סאמיט בעבר, מנהל תכנית ההתמחות לטיפול בגיל ההתבגרות בחסות מכון סאמיט ומכון זיגמונד פרויד באוניברסיטה העברית.

 

פאתון המיתולוגי, ביקש וקיבל מפויבוס אביו מטלה אחראית אליה לא נחנך - להוביל את מרכבת השמש במסלולה ליממה אחת. פאתון נכשל במשימה והומת על ידי זאוס כדי למנוע קטסטרופה עולמית.

פרידה ונפרדות הם המשימה החשובה ביותר בהתפתחות האדם. טכסי חניכה בחברות שבטיות, מיסטריות בתרבות היוונית העתיקה וטכסי מעבר דתיים, הם מסגרות מובנות שנוצרו על ידי החברה כדי ליצור אקטיבציה של ארכיטיפ החניכה, מבנה קדום המצוי בלא-מודע הקולקטיבי, הדוחף את האדם להפרד ולצאת למסע של התפתחות.

החברה המערבית המודרנית, מתקשה להציע טכסים אחידים כאלה ויש בה ריבוי מבלבל של אפשרויות. האחריות לתהליך החניכה מוטלת איפוא על הצעיר עצמו או על קהילות ייחודיות.

הטיפול הפסיכולוגי, לפחות בגישות פסיכולוגית המעמקים, הוא אחד התחליפים המודרניים לטכסי החניכה החסרים, או החלקיים, בחברה המערבית. לאמור, הפסיכותרפיסט ממלא בקהילה, תפקיד של מנטור המלווה את האדם הפונה לטיפול, בתהליך של פרידה ואינדיבידואציה שחשיבותו גדולה בגיל ההתבגרות, ולא פחות נחוצה גם בשלבים אחרים ושונים של חיי אדם.

 

 

 

 

 

 

 

11:15 – 10:30       "המסע מחוף מבטחים" – תהליכי פרידה וסיום טיפול בראי הפסיכולוגיה ההתייחסותית

 

ד"ר שרון פלגי - פסיכולוגית קלינית מומחית-מדריכה, מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בחיפה.
מדריכה ומרצה בחוג לפסיכולוגיה ובחוג לעו"ס באוניברסיטת חיפה.  

הקשר הטיפולי הינו קשר ייחודי ומורכב, המבוסס על מערכת יחסים עמוקה, קרובה ואינטימית, אך גם כזו שמראשיתה ידוע כי עתידה להסתיים. שלבי הפרידה מהטיפול מורכבים, הן למטופל והן למטפל, ומעלים אצל שניהם תמהיל רגשות מורכב, הדומה אולי לתחושות העולות נוכח ההפלגה מחוף מבטחים אל האוקיאנוס הפתוח. תמהיל, שהינו ייחודי לכל פרידה ופרידה. ההרצאה תתמקד בתהליכי הפרידה בראי הפסיכולוגיה ההתייחסותית, אשר שמה דגש על  התאמת סיום הטיפול לטריאדה הייחודית של מטופל-מטפל-סיום טיפול, תוך חתירה ל'סיום טוב דיו'. 

 

 

12:00 - 11:15        הפסקה וכיבוד קל.    

 

 

הצגת מקרה והתדיינות על ידי שני מתדיינים מגישות תיאורטיות שונות ושאלות מהקהל.

 

                           

12:35 – 12:00       הצגת מקרה – "כמה קרוב, ככה רחוק"

 

איתן גפן - פסיכולוג קליני, מנהל הצוות הטיפולי בכפר הנוער "בית חגי", ומטפל בקליניקה פרטית. לשעבר מטפל במכון סאמיט - ביחידת המתבגרים ובמרכז הטיפולי של שרות האומנה. 

 

סיפור הטיפול במאיה: מאיה הגיעה אליי לטיפול, כשרשמי משבר פסיכוטי חריף עוד מהדהדים בנפשה. בתחילה הייתה מכונסת בעולמה ובהדרגה בקעה מה"בועה" בו שהתה ויצרה עמי קשר. בפגישות ביננו התפתחו רגעים של קִרבה וכנות. בתוך כך, מאיה החלה לגלות מחדש חלקים נשכחים ומפוזרים מאישיותה, ובהם תשוקות רצונות ומאוויים. נשיות ומיניות שבו להעסיק אותה. הרגשתי אותה מתעוררת לחיים ובד בבד נבהלת מהם, ומהקשר איתי. כעבור כשנתיים מתחילת התהליך, תנועת ההתקרבות ביננו הפכה בתפנית חדה לתנועת התרחקות ודחייה. הצגת הטיפול תעסוק בשאלות העולות מקשר מורכב זה והפרידה שבאה בעקבותיו.

 

 

 

13:00 – 12:35       "כמה קרוב כמה מפחיד ואמביוולנטי"

 

ד"ר אילן אמיר – פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מורה בלימודי הבסיס ובלימודי ההמשך של התכנית לפסיכותרפיה של אוניברסיטת תל-אביב ובחברה הפסיכואנליטית בישראל, יו"ר עמותת לכל נפש.

 

הרולד סירלס במאמרו שלבים באינטראקציה מטפל-מטופל בטיפול בסכיזופרניה כרונית כותב את הדברים הבאים:

לא תהיה זו הגזמה לומר כי בתגובה להעברה של המטופל הסכיזופרני. המטפל לא רק מתנהג כמו המבוגרים המשמעותיים בילדותו של המטופל, אלא, בהיותו מופעל על ידי ההעברה של המטופל, הוא חווה באופן מאוד אינטימי, בתוכו, בדיוק את אותם רגשות קונפליקטואליים עוצמתיים שהתעוררו אך הודחקו במבוגרים אלו בעבר, וכן חווה – דרך מנגנוני השלכה והפנמה בינו לבין המטופל – את הרגשות האינטנסיביים והקונפליקטואליים לא פחות שהיוו את המצע שבו החל לנבוט גרעין הפסיכוזה בילד עצמו, לפני שנים רבות.

 

 

13:25 – 13:00       "איתן(ה) בדעתה"

              

אורנה וסרמן - פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, ומורה מן החוץ בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.

 

פרידה ונפרדות נושאים בקרבם קונוטציות של סופיות, ואלמנטים של אבל מצד אחד, ומצד שני, באופן מאתגר קונוטציות של גדילה, התפתחות והתחלות חדשות. בגיל ההתבגרות, אתגר הגדילה ובניית הזהות העצמית מנקז לתוכו תהליכים רגשיים נפיצים, המחזיקים את סכנת ההתפרקות אל האין, אל מול אפשרות גדילה דרך הקונפליקט האדיפאלי, כולל הרצחנות הפוטנציאלית הגלומה בו. תיאור המקרה שאיתן מביא מפגיש אותנו עם התפר העדין שבין חרדות פרידה הנושאות עמן סופנות, איום התפרקות והיעדר קיום, אל מול תקווה של "יציאה לחיים". הנכונות של איתן להיפרד מהתמקמויות רגשיות שלו אל עבר התמקמות שמאפשרת למאיה מקום סובייקטיבי ו”דעת משלה”, מתפתח עד ל “רצח” סימבולי. להבנתי - כאקט של הישרדות  ומתן סיכוי ליציאה לחיים

 

 

13:45 -  13:25     שאלות מהקהל ודברי סיום.

 

       

מידע נוסף:

חניה בתשלום מחוץ לתיאטרון.

 

דרכי הרשמה נוספות:

בכרטיס אשראי: בטלפון 02-6733548

בין השעות  14:00 – 9:00

 

 בצ'ק – לפקודת "מכון סאמיט" בצרוף הספח ושליחתו לכתובת. קבלה תשלח בעת קבלת התשלום.

 

"מכון סאמיט" – עבור יום עיון

רח' מעשה חושב 4 ת"ד 10234 ירושלים 91101
 

פרטים ליצירת קשר

יצירת קשר

Tel -  טל. 02-6733548

Fax- פקס. 02-6722141

Email: info@summit.org.il

כתובת

מכון סאמיט - רח' הסדנא 4

ת.ד. 10234,ירושלים 9262208

Summit Institute, 4 Hsadna St., P.O.B 10234, Jerusalem, Israel 9262208

© Powered by Zigel Digital

  • YouTube - White Circle